Ammatillisen opettajakorkeakoulun opinnot antavat opiskelijoilleen opettajan pedagogisen pätevyyden. Opinnot koostuvat kuudesta tehtäväkokonaisuudesta, opintojaksosta. Jokaiselle opintojaksolle on nimetty opettajista koostuvasta ryhmästämme vastuuvetäjä, joka vaihtuu tehtäväkohtaisesti. Mielenkiintoisinta opinnoissa on nähdä miten jokainen vertaisryhmän jäsen vuorollaan ottaa opettajan roolin, ja miten ryhmän muut jäsenet - opettajat - ovat opiskelijoina.
Olemme koostaneet ryhmällemme toimintasuunnitelman, johon on aikataulutettu kaikki opintoihimme liittyvät tehtävät ja niiden suoritustapa. Suoritustavasta ja arviointikriteereistä vastaa korkeakoulun ohjeistuksen mukaisesti kulloinkin opetusvuorossa oleva ryhmän jäsen. Opiskelijoille on jätetty runsaasti vapautta toteuttaa tehtävät. Tärkeintä on, että suorituksista jää jälki ja että myös oma oppimisprosessi on reflektiivisesti dokumentoitu.
Ryhmämme tapaa kolmesti opintojen aikana tuoreuttaakseen toimintasuunnitelmaa sekä seuratakseen sen toteutumista. Tämä teksti on osa pienryhmätyöskentelyn väliarviointia. Skype-tapaamisena toteutetussa väliarvioinnissa mm. päivitimme suunnitelmaa tulevien opintokokonaisuuksien osalta ja selkeytimme tavoitteita sekä vastuualueita. Ryhmän jäsenet löytävät päivitetyn suunnitelman yhteiseltä internet-foorumilta.
Vertaistyöskentely ja -oppiminen ovat todella vahvassa roolissa opinnoissa. Lisäksi opiskelijoilla on todella paljon vapautta valita tekemiään asioita verrattuna moniin muihin maihin.
VastaaPoistaKimmo Mäki (yliopettaja, KTT, KL) luennoi Haaga-Heliassa 18.9.2014 ammattikorkeakoulujen työkulttuurista. Mäelle työorganisaatio on "ihmisten välinen vuorovaikutuksen ja jaettujen merkitysten paikka" (2014). Organisaatiokulttuurin perustana ovat opettajan työ ja sen sisällöt. Kulttuuri rakentuu erilaisten arvotulkintojen kokonaisuuksista (Hofstede 1991). Työkulttuuri sisältää aina paradokseja, jotka saattavat nousta yhteistoiminnallisen kehityksen esteeksi. Näitä paradokseja ovat mm. johtaminen, resursointi, talous, sekä tutkiminen ja kehittäminen (Mäki & Saranpää, JOPE TKI-hanke 2007-2009).
VastaaPoista