tiistai 27. toukokuuta 2014

VESPA, HEKS, PITS, WTF

Opiskelun tavoitteet ja niihin vievät, vielä suorituksia odottavat, tehtävät on asetettu. VESPAn kyydissä tämä tapahtuu siten että osaamistavoitteet ovat teoreettisella tasolla annetut. Arvioinnin kohteet, kriteerit ja töiden aiheet suorittamistapoineen sekä aikatauluineen ovat hyvin vapaasti itse valittavissa. Päämääränä on osaamisen kehittäminen omien mielenkiinnon kohteiden mukaisesti. Unelmapaikka opiskella!


Valitsin verkkototeutuksena opiskeltavan koulutusohjelman ajankäytöllisistä syistä. Perinteisten luentojen sijasta suoritukset ovat itse aikataulutettavissa, mikä on äiti-opiskelija-yrittäjä-opettaja-freelancer -tittelillä elävälle ihmiselle varsin käytännöllistä. Vastapainona valinnan vapaudelle vastuunottokykyä ja oma-aloitteisuutta, sekä itsestä kumpuavaa motivaatiota vaaditaan paljon. Osin yötöinä tehdyt opinnot kuitenkin palkitsevat paitsi tietotaitojen kehittymisellä, myös sosiaalisten viestintäkanavien sekä medioiden tehostuneella hyödyntämiskyvyllä. 
Muita opintokokonaisuuksia ovat HEKS, PITS, ammatillista opettajaa  ja koulutusta koskevat säädökset, opetusharjoittelu ja oppimisen ja opettajan työn tutkiminen ja kehittäminen, sekä syventävä osuus.

Konkreettiset tavoitteet opinnoilleni ovat:

Osata käydä vuoropuhelua itseni kanssa siitä miksi teen opetustyössä tiettyjä ratkaisuja ja perustella ne oppimista tukevin, sekä ohjattavan ryhmän toimintaa vahvistavin faktoin.
- Tutkia ja tuottaa materiaalia yhteiskunnallisesti tärkeistä aiheista oppilaitostoimintaan, koulutukseen ja työllisyyteen liittyen
- Luoda ammatillista verkostoa ja pätevöityä opettajan viran edellyttämällä tavalla. Eettisyys toimintojen ja ihmisten ohjaamisessa on mielestäni tärkeätä kaikissa ammattielämän positioissa. Aihetta sivuaa mielenkiintoinen työnantajilla teetetty tutkimus: kauppatieteilijät eivät ole tarpeeksi eettisiä.

Arvioinnin kohteita:
- Oppimismateriaalin laatu
- Opetuksen tehokkuus ja opiskelijoiden osaamisen todentaminen

Arvioinnin kriteereitä:
Opintojen aikana tuotetun tuorean opintomateriaalin, sekä opetuksen tulee olla informatiivista, innovatiivisia opetusmetodeja hyödyntävää ja lähteä opiskelijan lähtökohdista – ei opettajan
- Opiskelijoilta on saatava arviointi omasta oppimisestaan, opitun aineksen soveltaminen ja opitun näyttäminen käytännössä (esim. blogitekstit, ääni- ja videoblogit, opiskelijatyönä tehdyt suoritukset testataan työelämässä)

Ensimmäinen ohjaajan kanssa käyty HEKS-keskustelu kristallisoi pedagogista pätevyyttä opiskelevan suunnitelmia. Mielenkiinnon kohteistani poimin osaamiselleni lisäarvoa tuottavan yhteiskunnallisesti polttavan aiheen, jonka ympärille rakennan yhden opintokokonaisuuden, verkostojen ja yhteisöjen kehitystehtävän. Projekti kehittää ammatillisen koulutuksen ja työelämän välistä yhteistyötä, sekä opettajan yrittäjyyttä yhteydessä oppimiseen elinkeinoelämässä.


WTF - no, mitä nämä lyhenteet oikein tarkoittavat?
VESPA - Ammatillinen opettajakorkeakoulu verkkototeutuksena
HEKS - Henkilökohtaisen kehittymisen seuranta
PITS - Pienryhmätyöskentelyn seuranta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti