Tietoyhteiskunta edellyttää jäseniltään
jatkuvasti tuoreutuvia taitoja ja kykyä sopeutua muuttuviin tilanteisiin. Kiinnostuksen
kohteitani tällä hetkellä:
1. Kulttuurien välinen viestintä sekä
median muuttuva rooli yhteiskunnassa ja politiikassa. Yksilöiden rooli
aktiivisina median tuottajina.
2. Paitsi lasten ja nuorten, etenkin
keski-ikäisen ja vanhenevan väestön monipuolisten medialukutaitojen ja
kommunikointikyvyn parantamiseen tulee satsata resursseja enenevässä määrin.
3. Korkea-asteen oppilaitosten,
yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen limittäminen tiiviiseen yhteistyöhön
opintosuunnitelmia muokkauttamalla. Tavoite on luoda entistä
tuottavampaa synergiaa korkea-asteen oppilaitosten ja elinkeinoelämän
välille työllistymis- ja innovaatiomahdollisuuksien tehostamiseksi.
Elinikäisen oppimisen teorioita
tutkittuani ja opittuani lisää koulutushistorian vaikutuksesta nykypolitiikkaan jano tutkia viestintätaitojen myötävaikutusta modernin tietoyhteiskunnan yksilöiden
kompetenssiin on kasvanut.
Hienoa, että olet näin systemaattisesti heti alkuun määritellyt kiinostuksen kohteitasi.
VastaaPoistaMitä kaikkea sisällytät ensimmäisessä kohdassa mainittuun kulttuurien väliseen viestintään?
Miten näet opetussuunnitelmassa kuvattujen ammatillisen opettajan osaamisalueiden vastaavan modernin tietoyhteiskunnan vaatimuksiin?
Kiitos kommentista ja kysymyksistä.
VastaaPoistaKulttuurien väliseen viestintään sisällytän:
1. Erilaisten ryhmien välisen viestinnän: tavat viestiä, tapojen tehokkuuden vertailun sekä viestin ymmärtämisen eri viestintäkulttuurien välillä
2. Yksilötason kommunikaation osapuolten kesken: diskurssin, valtasuhteiden määrittymisen, kohteliaisuuden, viestintätavan valinnan kontekstiin sopivaksi yms.
3. Viestinnän tavoitteellisuuden ja tavoitteen toteutumisen mittaamisen
4. Ymmärryksen eri viestintäkulttuureista esim. työpaikoilla, julkishallinnon ja kansalaisten välillä, kansallisuuksien välillä yms.
Ammatillisen opettajan osaamisalueiden vastaavuus nyky-yhteiskunnan vaatimuksiin:
1. Ohjaaminen, opettaminen ja arvioiminen - Ammatillinen kehitys opettajana on tarkoittanut minulle tietojeni tuoreuttamista ja uuden aineksen jatkuvaa opettelua. Samoin olen pyrkinyt kiinnittämään huomiota opiskelijalähtöisyyteen tavassani opettaa. Tulevaisuudessa kiinnitän enenevässä määrin huomiota opetusmetodien valintaan ja materiaaleihin, sekä opetuksen kuormittavuuteen ja painopisteisiin. Tärkeätä on myös opetuksen suunnittelu siten että se on opiskelijalähtöistä ja tulokset ovat selkeästi arvioitavissa.
Toimiessani opiskelijoiden kanssa olen pyrkinyt näyttämään esimerkilläni oikeaksi katsomiani työ- ja opiskelukäytänteitä, sekä heijastamaan arvojani perinpohjaisuudesta ja hyvästä akateemisesta tavasta tietoaineksen hankinnassa ja soveltamisessa käytäntöön. Opettajan työssä kehittymiseen vaikuttaa uskallus ammatillisiin kokeiluihin sekä niistä saatu itseluottamusta vahvistava palaute. Paitsi kollegoiden vertaispalaute, etenkin opiskelijoilta saatu palaute toimii opettajan työn kehittäjänä. Uskon että avain kehittymiseeni on uusien opetusmetodien käyttöönotto, sekä systemaattisen opiskelijapalautteen keräämisen tehostaminen.
2. Työelämä- ja verkostoyhteistyö - Verkostojen rakentaminen sekä korkeakoulujen välille, että korkeakoulujen ja työelämän välille nähdään nykyisenä kehityskohteena. Työharjoittelun merkitys asiantuntijuuden kehityksessä on merkittävä. Koulutuksen tulee vastata työelämän tarpeita.
Monipuolisuus kuvastaa mielestäni nyky-yhteiskunnan tarpeita. Laaja-alaisesti eri verkostoihin kytkeytyminen edesauttaa ammatillista kehitystä ja parantaa opiskelijoiden kytköksiä työelämään.
3. Tutkiva kehittäminen - Ammattikorkeakoulujen tehtävän painopisteet ovat tutkimustyössä, kulttuurisessa kasvatuksessa ja sivistävässä opetuksessa. Tehtävänä on yksilötasolla tukea opiskelijoiden ammatillista kasvua ja asiantuntijuuden kehtitystä. Ammattikorkeakouluopetus edistää elinikäistä oppimista opetussisällöillään ja tarjoamalla koulutusta kaiken ikäisille opiskelijoille. Elinikäinen oppiminen, työssä oppiminen ja osaamisen tunnistaminen on tärkeää, jotta ammattitaito vastaa työelämän muuttuvia tarpeita.
Työpaikkarakenne on murroksessa. Suurten ikäluokkien eläköitymisen sekä korkeakoulutettujen määrän nousemisen vuoksi työvoimapula uhkaa lähes kaikkia alueita. Tulevien innovaatioiden tukeminen ja niitä edesauttavan opettajan ammatillisen osaamisen ylläpitäminen ja takaaminen on tähdellistä.
Opettajan pedagogisten opintojen ohella opiskelen yhteiskuntatieteitä ja kulttuurien välistä viestintää. Olen motivoitunut valmistumaan maisteriksi, sillä koen että oman ammattitaitoni ylläpitäminen edellyttää jatkuvaa oppimista sekä valveutuneisuutta yhteiskunnalliseen päätöksentekoon liittyvistä asioista.