lauantai 21. helmikuuta 2015

"Pitchaus" opetuksessa

Pitchaus, eli hissipuhe, on asiaan perinpohjaisesti tutustumista ja sen kertomista yleisölle. Kerronta on innostavaa, iskevää ja vakuuttavaa. Aikaa siihen on perinteen mukaan vain vähän - hissimatkan verran.

Markkinoinnista tuttu myyntipuhe valjastettiin opetusmetodiksi kun ryhmä opettajaopiskelijoita valmensi kollegansa vakuuttamaan kuulijat siitä ovatko ammatilliset opettajat yrittäjiä vai eivät. "Sisäinen yrittäjyys" nähdään opettajan eri identiteettejä vahvistavana voimana. Käytännössä oma-aloitteisuus ja oman työn organisointitaidot pätevöittävät ammatillista opettajaa työelämän rajapinnalla toimivaksi monitaituriksi. Kuitenkin opettajien näkemykset aiheesta olivat eriävät: kaksi neljästä ryhmästä pitchasivat ideariihensä tulokset opettajan yrittäjyyttä vastaan ja kaksi ideologian puolesta.

Ryhmät ensin pohtivat kantaansa konstruktivistisen teorian ja tutkivan oppimisen prosessimallin mukaisesti. Tämän jälkeen he saivat preppauksen vakuuttavasta esiintymisestä ja pitchauksen piirteistä. Oppitunti päättyi ryhmien hissipuhe-esityksiin. Vastustajat vetosivat virassa työtä tekevän opettajan etuuksiin mm. palkallisesta lomasta, joka yrittäjältä usein puuttuu. Ajatuksen puolestapuhujilta kuultiin mm. kielikuva opettajasta, joka on "kuin aidassa roikkuva räkä", ja opettajasta, joka on "oman oppituntinsa stara".

Osana opetusta pitchauksen nähtiin olevan omatoimista tiedonhankintaa ja esiintymistaitoa kehittävä keino perehdyttää opiskelijat opetettavaan aiheeseen.

Kiitos yhteiskehittelyn työpajaan osallistuneille!

1 kommentti:

  1. Olisin niin mielelläni halunnut olla paikalla, mutta se ei nyt ollut ahdollista. Todella kiinnostava menetelmä ja aihe!

    VastaaPoista